A legtöbben ezért nem érik el a fitnesz céljaikat! – II. RÉSZ – A 3 legfélrevezetőbb hiedelem

by | Jan 3, 2018 | Edzéselmélet, Életmód, Legfontosabb cikkek

A 3 legfélrevezetőbb hiedelem

A múltkori bevezető cikkben röviden kitértem 3 olyan téves felfogásra, ami tuti szabotálja a fitneszcéljaid elérését. Ezen felül röviden vázoltam, hogy mi is lenne az edzés lényege. Amennyiben még nem olvastad volna, úgy gyorsan fusd át, kb. 3-4 percet vesz igénybe.

A 3 legtévesebb felfogás – Mi az edzés lényege?

Különösen fontos, hogy ezt tiszta legyen, mivel így könnyebben megérted a mai cikket.

A most következő hiedelmekkel leginkább a tanítványaimmal folytatott beszélgetések során találkoztam. Sokszor át is ugrottuk ezeket sajnos, és később rájöttem, hogy egyesek talán pont ezek miatt adták fel az edzést, vagy nézelődtek másfelé.

Egyszerűen annyira belénk égtek bizonyos dolgok, hogy képtelenek vagyunk elszakadni tőlük.

Egy jó példa erre az, hogy a sok hasizom gyakorlattól kockás hasad lesz. Remélem tudod, hogy ez nem így van. Most lehet röhögsz ezen, de még annak ellenére is, hogy tudod, ebben a tévhitben ringatod magad.

Szóval úgy gondoltam, hogy bemutatom a 4 legfélrevezetőbb hiedelmet, ami biztosan szabotálni fogja a fitneszcélod elérését!

Hiedelem 1. – Minél brutálisabb, minél több, annál jobb!

Lehet, hogy úgy gondolod, hogy a sikered egyetlen kulcsa az, hogy mennyire keményen edzel. Ebből következik aztán az, hogy ha nincsenek eredmények, akkor biztos nem edzel elég keményen.

Aztán egy másik felfogás szerint, ha keményen edzel és vannak eredmények, akkor a nagyobb eredményhez még keményebben és még többet kell edzened, és ezáltal majd gyorsabban eléred azt, amire vágysz.

Nem véletlenül gondolod ezt, hiszen ez megy TV-ben, ezt olvashatod a neten és a magazinokban is. A teljes fitneszipar és mindenki körülötted ezt sulykolja beléd.

Vedd észre, hogy mindez csupán marketing és motiváció!

A videókban tényleg nagyon jól néz ki, amikor egy rommágyúrt arc kalapáccsal üti szét a traktorkereket, miközben mindenfelé repkednek az izzadságcseppek, és persze dagadnak az izmok!

“Ez igen, ez kell Nekem, én is ilyen menő akarok lenni” gondolod. Jóhogy lázba jössz, nekem is bejönnek ezek a videók. Laikusként joggal gondolhatod egy ilyen videó után, hogy Neked is ennyire keményen kell edzened ahhoz, hogy például kockás hasad legyen.

Ez részben igaz, mivel azt szoktuk mondani, hogy a kemény munka meghozza a gyümölcsét. Lehet keményen edzeni, de ez nem egyenlő azzal, hogy túledzed Magad és nem hagysz semmi energiát a “bankban”!

A kemény edzés nem egyenlő az okos edzéssel!

Először is meg kell értened, hogy egy edzésprogramnak több célja lehet. Ettől függ, hogy milyen intenzitással és mit edzel.

Másképpen kell edzeni, ha izmot szeretnél építeni, ha erőt akarsz növelni, vagy ha az állóképességeden szeretnél javítani. Ez utóbbi esetén ráadásul van legalább 15 fajta edzésmódszer.

Mindennek megvan a helye, így az alacsony és a magas intenzitásnak is. Van olyan program, ahol az a cél, hogy teljes erőbedobással dolgozz, aztán vannak olyan edzések, amiket alacsonyabb intenzitással kell végezni.

Értsd meg, nem lehet mindig a maximumon járatni a „motort”, mert előbb utóbb tönkre megy.

Mit javaslok?

  • Egy edzésprogramban hullámoztatni kell a terhelést. Kellenek könnyű, közepes és nehéz napok, így szervezetnek jut energiája regenerációra.
  • Variálni kell néha az ismétlésekkel és a pihenőkkel is.
  • Időnként vissza kell venned a súlyból és csiszolni kell a technikádon. Szoktuk is sokszor mondani, hogy a fejlődés legtöbbször a visszalépésben van.
  • Időt kell fordítani a regenerációra is, de ezt bővebben kifejtem a 3-ik részben.

Hiedelem 2. – Az edzés végére halálosan el kell fáradni!

Ez szorosan kapcsolódik az előző problémához, de külön pontot érdemelt. Ha számodra ez a fontos, akkor kérlek tedd fel magadnak azt a kérdést, hogy miért az?

Talán azért akarsz elfáradni, mert azt gondolod, hogy akkor megtettél mindent a célod érdekében?
Talán csak simán jól esik elfáradni?

Először is kezdjük ott, hogy mit jelent számodra az, hogy elfáradtál? Ugyanis többfajta fáradtság létezik, és ez az edzés típusától függ. Szóval lehet, hogy nem mindig úgy fogsz elfáradni, ahogy azt Te gondolod.

Másképp fáradsz el egy olyan edzésen, ahol az izom építése a cél. Egy ilyen programnál olyan terhelés alá kell helyezned a tested, hogy fizikálisan komolyan el fogsz fáradni. Egy izomépítő edzésen nagy ismétlésszámban dolgozol, viszonylag nagy terheléssel, ezért ez igen kimerítő tud lenni.

Aztán vannak olyan edzések, ahol inkább az erőre fókuszálunk. Egy ilyen edzés után a fizikai és az agyi fáradtság keveréke a jellemzőbb. Egy erőfejlesztő edzésnél kevesebb ismétlést kell végezned, de a terhelések nagyok. Ez utóbbi nagyon igénybe veszi az idegrendszert, teljesen más fáradtságot fogsz érezni ilyenkor, mint az előző példánál.

Még szerintem fel lehetne sorolni pár fáradtság típust, de van még egy jellemző, ez pedig a kellemes fáradtság. Ha alacsony intenzitású munkát végzel hosszabb ideig, mert pl. a szíved és az érrendszered edzed, akkor ez is másképp hat a szervezetedre.

Végül azt is fontos megemlítenem, hogy egyénfüggő, hogy ki miben fárad el jobban. Egy edző, hacsak nem ketten dolgoztok, képtelen lesz mindenki fáradtság iránti igényének megfelelni.

Mit javaslok?

Nem kimondottan ez a lényeg, kár ez alapján megítélni egy edzésprogramot!

Az edző számára fontos visszacsatolás lehet az, hogy mennyire fáradsz el az edzésen. Az sem jó, ha teljesen kimerülsz, és persze az sem, ha semennyire sem.

10-es skálán 4-7 között kell ennek lennie. Ez azt jelenti, hogy időnként el fogsz fáradni, időnként pedig nem. Lesznek nehezebb periódusok és lesznek könnyebb edzések.

Amivel inkább foglalkozz:

Legyél ott az edzésen, gyakorolj precízen és változtass pár dolgot az életmódodon. A tükör, a cm és a testösszetételed majd megmutatja, hogy jó úton haladsz-e vagy sem. Erre külön cikkünk is van:

Ismerd meg azokat a jeleket, amikből tudni fogod, hogy jó úton jársz!

Hiedelem 3. – Ha nem izzadsz le, akkor nem is edzettél!

A emberi szervezet csak egy szűk belső hőmérsékleti tartományon belül képes megfelelően üzemelni. 32 fok alatt és 41 fok fölött életveszélyben vagy. Az optimális hőmérséklet 37 fok (fontos, hogy ez belső!).

A szervezet a belső hőmérséklet növekedését verejtékezéssel próbálja kompenzálni. Különösen nyáron jellemző ez, amikor rohadt melegben edzel. Aztán az se tévesszen meg, hogy milyen a kinti levegő páratartalma.

Ha pl. nagyon párás a levegő, akkor jobban fogsz izzadni és jobban elfáradsz.

Ja és a lényeget nem is írtam még le!

Az, hogy mennyire izzadsz, nem egyenlő azzal, hogy mennyi zsírt égettél. A zsír nem az izzadtsággal fog elpárologni, hanem a sejteken belül oxidálódik. A kettő dolog teljesen független egymástól. 

Mit javaslok?

Megint kb. annyit, hogy felejtsd el ezt, kár ezzel foglalkozni!

Hasonlóan a fáradtsághoz: lesznek olyan edzések, amikor jobban meg fogsz izzadni, pl. nyáron tuti, de lehet, hogy ekkor még edzened sem kell hozzá. Aztán lesznek olyanok, amikor meg nem annyira. Ez az edzésprogramtól és Tőled is függ.

Egy viszonylag hosszabb ideig tartó magas intenzitású edzésen biztosan jobban megizzadsz, de egy erőnövelő edzésen ez kevésbé lesz jellemző.

Ha izzadós típus vagy, akkor mindentől szétizzadod magad, ha nem vagy ilyen, akkor meg nem! Ennyi és pont.

Próbáld ki bármelyik edzésünk most 1.000 Ft-ért

Regisztrálj az óranrend felületén majd jelentkezz be és csináljuk!

Tovább az Órarend-hez! ==>>>

 

Kövess minket!

Témák

SzinkronGym Referenciák

77 kg-ról lementem 70 kg-ra, pocakom nagy része gyakorlatilag lement. A közérzetem sokat javult és ha nem sportolok, akkor hajlamos vagyok depresszióra. Azt érzem, hogy a heti két-három alkalom rendszeres mozgás jobban karban tarja az agyamat és nincsenek hangulat ingadozásaim. Erőnlétem sokkal jobb lett, 3/4 éve úszom minden héten egyszer és ott érzem leginkább.

Ami nagyon tetszett, hogy mindenféle előképzettségből elkezdhető és elég látványos fejlődést érhető el. A gyakorlatok fel vannak építve a kezdetektől, logikusan össze van állítva az edzésterv. Nem véletlenszerű gyakorlatokat csinálunk és így jobb a fejlődés. Nekem azért kényelmesebb, mert nem kell azzal foglalkoznom, hogy mi a fenét csináljak egy edzőteremben, hanem az edző elmondja és hozzám igazítja.

Krizsán Viktor

39, éves

A rendszeres derékfájdalmak elmúltak és ez nagy dolog, mert ezzel szendvedtem sokat. Azelőtt a cipőfűzőmet nem tudtam bekötni emiatt, és ez már könnyedén megy, szóval ennek most nagyon örülök.

Erősödés is történt, a felsőtetemen érzem leginkább, a ruháim karban nem mennek rám.

Korábban is jártam edzeni gyúróterembe. Itt viszont azt látom, hogy szakszerűen csináljátok az edzést. Az ember nem is gondolná, hogy mennyivel jobban lehet csinálni egy gyakorlatot, ha rendesen megtanítják. Ami tetszik, hogy nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy átmozgatjuk a ízületeket. Korábban pár karlendítés után már neki is estünk az edzésnek és toltuk ezerrel, de most már látom, hogy mennyire fontos az ízületi mozgékonyság növelése is.

Virág Ottó

Jelentkezz be most és próbáld a ki az edzést 1.000 Ft-ért!

Kattints a "Bejelentkezés" gombra, majd regisztráld magad az órarend felületén. Ezután lépj be és jelentkezz az órára!

Kövess minket!

Témák

LombGym

E-mail cím: info@szinkrongym.hu
Telefonszám: +36 20 9388539
Cím: 1139, Budapest, Lomb utca 34

Copyright© 2017 SzinkronGym
Jogi nyilatkozat | Adatkezelési tájékoztató | Impresszum |  Sütik kezelése | ÁSZF

A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013 Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.

Pin It on Pinterest

Share This

Oszd meg a cikket, ha tetszett! :)

Ha hasznosnak találtad, akkor ne tartsd titokban. Oszd meg a cikkünk másokkal is!