A legtöbben ezért nem érik el a fitnesz céljaikat! – I. RÉSZ – 3 Téves felfogás

Szerző: | dec 27, 2017 | Edzéselmélet, Életmód, Legfontosabb cikkek

Az alapprobléma

Az emberek többsége elégedetlen önmagával, amikor a tükörbe néz. Végül arra következtetésre jut, hogy nincs mit tenni, el kell menni valahova edzeni.

A gondok pedig rögtön itt az elején kezdődnek…

Sajnos még mindig ott tartunk, hogy menjünk el egy edzőterembe és halálosan fáradjunk el. A legjobb persze az, ha eközben ömlik rólad a víz, mert ha nem izzadtál meg eléggé, akkor az olyan mintha nem is edzettél volna. Persze az edzés csak akkor volt igazán jó, ha utána napokig halálos izomlázad van.

Ha edzettél már korábban, vagy most is rendszeresen edzel, akkor tuti meséltél már olyat a haverodnak, kollégádnak, hogy “úristen ez milyen durva edzés volt, majdnem meghalok, mindenem fáj….”.

Ismerős ez? Mindenki ezt szereti, mindenki erre vágyik és mégis a legtöbben – lehet, hogy Te is ide tartozol – mégsem érik a fitnesz céljaikat.

Szerintem ez leginkább az edzéssel alkotott téves elképzeléseknek, illetve irreális elvárásoknak és a hiányos ismereteknek köszönhető. Ugyanez vonatkozik egyébként a táplálkozásra és egyéb életmódbeli tényezőkre is, de ez egy másik cikk témája lesz.

Már régóta terveztem, hogy tiszta vizet öntök a pohárba. Szeretném, ha mindenki működőképes programokba kezdene bele, ezért a most következő négy részes cikksorozatban:

  • El fogom magyarázni, hogy mi is az edzés lényege.
  • Be fogom mutatni a legveszélyesebb hozzáállásbeli problémákat, illetve a legfélrevezetőbb hiedelmeket, amiket ha beveszel, akkor szinte biztos, hogy szabotálni fogják fejlődésed.
  • Szó lesz a regeneráció fontosságáról, ami nem más mint az egész fejlődésed kulcsa.

Ha már eljutottál arra a szintre, hogy belevágj valamibe, akkor számodra a cikkek elolvasásával valószínűleg számos zsákutca elkerülhetővé válik majd.

Ha már most is jársz edzeni valahova és épp keresed a stagnálásból kivezető utat, akkor valószínűnek tartom, hogy néhány pontban Magadra ismersz majd a cikkből. Ha nem, akkor is biztosíthatlak, hogy lesz benne hasznos infó és jópár aha élményed.

A mai cikkben a három leggyakrabban előforduló mintát mutatom be, illetve fontos dolgokat tudhatsz meg az edzés lényegéről.

A három leggyakoribb téves felfogás

Edzőként 3 jellemző mintát figyeltem meg, ami miatt tuti nem éred el az áhított eredményt:

1.) Mohó vagy és azt hiszed, hogy minél durvább és több az edzés, annál jobb!

Előfordult már Veled olyan, hogy elkezdtél egy edzésprogramot, majd az első pár heti, esetleg havi siker után megtorpant a fejlődésed? Azt vetted észre, hogy már hiába teszed bele ugyanazt a kemény melót, egyszerűen nem fogysz tovább, nem jön fel több izom, minden stagnálni kezdett.

Végül arra a következtetésre jutottál, hogy lehet kevés volt a befektetett munkád. Talán többet és még keményebben kéne edzened, hiszen a több és keményebb edzés majd több kalóriát éget.

Plusz nem számított már az sem, hogy itt-ott fájtak kicsit az ízületeid, végső soron fájdalom nélkül nincs siker, avagy „no pain no gain”, ugye?

Szóval beiktattál heti még egy-két kemény edzést. Az elsődleges célod az lett, hogy az utolsó szuszt is kihajtsd magadból. Minden alkalommal úgy gondoltad, hogy ha nem fáradsz el halálosan, akkor nem lesz eredménye az edzésednek.

Az eredmények viszont továbbra sem jöttek. Ráadásul a napi stressz, a munka, talán a későn fekvés és pihenés hiánya feltette az i-re a pontot: egyszerűen elfogytál fizikálisan és mentálisan is, talán itt-ott össze is szedtél egy sérülést és abbamaradt az egész.

2.) Mindenbe belekezdesz, de semmi türelmed kivárni!

Volt már Veled olyan, hogy havonta vagy kéthetente mindig valami másba kezdtél bele?

Egyszerűen nem volt türelmed kivárni az eredményeket, mert Neked két héten belül már 5 kg-val könnyebbnek kellett volna lenned. Képtelen voltál elfogadni, hogy az alapokat le kell fektetned, és ha már évekig nem csináltál semmit (vagy ha igen, akkor azt se jól), akkor mindez idő, energia, pénz és türelem.

Így hát kipróbáltál mindenfélét, de végül azt könyvelted el, hogy semmi sem használ, így hát inkább annyiban hagytad a dolgot, vagy azóta is keresed az utad.

3.) Langyos víz…

Talán a leggyakoribb eset az, amikor valaki belekezd valamibe és egyszerűen képtelen rendszert vinni az egészbe.

Történt már ez Veled olyen, két hétig jártál valahova, aztán bejött egy munka, máskor meg nem volt kedved elmenni, vagy épp buli volt stb.

Edzegettél, lett is egy kis eredményecske, de egy idő után azt vetted észre, hogy lemaradsz a többiek mellett és kezd elmenni a motivációd is.

Ráadásul a sok napi stressz miatt az nem vagy ott fejben az edzésen, nem figyelsz saját Magadra. Az is megeshet, hogy nem szeretsz túlságosan elfáradni, túl kényelmes vagy, és a fejlődéshez szükséges minimális dózist se teszed bele az egészbe.

Végül pár hónap után rájössz arra, hogy az egész nem Neked való, mert hát “siker az nincs, és így ennek semmi értelme”. Az egész egyenes következménye, hogy feladod és más után nézel.

Lehet talán még most is azt tervezgeted, hogy „majd jövő héttől már rendesen csinálom, de most tényleg”!

—————————————–

Biztosan lehetne itt még sok-sok esetet felsorolni, de most egyelőre ennyi jutott eszembe. Ami fontosabb, hogy megtudjuk mi lehet a gond, miért juttottál ide, miért jutnak ide sokan?

Nos, a cikkekben erre keresem és adom meg a választ. Ha egy mondatban akarnám összefoglalni, akkor véleményem szerint az embereknek téves elképzeléseik vannak az edzéssel kapcsolatosan, és nagy gond van a hozzáállásukkal is. Emellett a fitneszipar reklámjainak köszönhetően számos káros hiedelem is kialakult, ami sokakat eltérített a helyes útról.

Szükséged lesz ismeretekre!

Azt már mindenki tudja, hogy edzeni kell, de azt sokan nem tudják, hogy mi ennek a lényege és mi történik az edzés során. Azt gondolom, hogy azoknak is szüksége van alapszintű ismeretekre, akik nem edzőként dolgoznak.

Nem kell belemenned és nagyon a dolgok mélyére ásnod, de azt legalább tudd, hogy mit miért csinálsz, és mi történik Veled. Ez a saját felelősséged is részben, önmagaddal szemben.

Szerintem minden edzőnek kötelező lenne azzal kezdenie, hogy röviden és közérthetően tisztázza az alapokat és a leggyakoribb tévhiteket. Ezzel pedig sok későbbi problémától megkímélné a tanítványát.

Erre törekszem én is most. Most következzen egy kis közérthető tudomány. Enélkül sajnos nem tudunk továbbhaladni, ez a minimum, amit az edzéssel kapcsolatosan meg kell értened.

A következő részekben pedig bemutatom a tévhiteket és a hozzáállásbeli problémákat.

Mi az edzés lényege?

Első körben fontosnak tartom, hogy tisztán lásd, hogy mi az edzés lényege. Ezzel jobban megértjük majd egymást a továbbiakban.

 

Az edzés alkalmazkodás – adaptáció

A szervezeted (ami ugye magába foglal mindent, így az izmaid stb.) mindig alkalmazkodik az őt érő ingerekhez.

Ingernek nevezzük a környezet bármilyen olyan hatását, ami a szervezetedben bármiféle változást idéz elő. Ez lehet külső és belső terhelés is:

  • Külső: pl. edzésterhelés, edzés eszközök, hőmérséklet, mások viselkedése…
  • Belső: fáradás, izzadás, izgalom, pánik….Ezek többnyire a külső terhelés miatt jönnek létre.

Az alkalmazkodás az idegrendszer utasítására történik meg, aminek célja mindig a túlélés, vagyis az, hogy életben tartson. Ez akkor is így van – egészen pontosan minden másodpercben – ha épp úgy érzed, hogy épp semmi sem fenyegeti az életed.

Minden alkalmazkodás lényege a túlélés, a gond csak azzal van, hogy az adaptáció lehet számodra hasznos és igen káros is.

Az adaptációnak köszönheted azt is, hogy amit nem használsz az elvész. Ha nem terheled az izmaid és csontjaid, akkor gyenge maradsz és különböző ízületi betegségeid lesznek, fájni fog a derekad, romlik a hajlékonyságod stb….nem hiszem, hogy ezt mind fel kell soroljam, tudod Te mire gondolok.

Ellenben az adaptációnak köszönheted azt is, hogy szép kidolgozott izomzatod van, nem vagy elhízva, és minden férfi vagy nő csak Téged akar.

 

Nem mindegy mekkora, mennyi, és milyen inger!

Ez rendkívül fontos, mivel az adott ingernek el kell érnie egy sűrűséget (gyakoriságot) és erősséget ahhoz, hogy az alkalmazkodás be tudjon indulni, különben az idegrendszer nem vesz róla tudomást.

Ha mindenféle súly nélkül 10x felemeled a karod oldalra és ebből 4 szettet végzel, továbbá mindezt heti kétszer ismétled meg, akkor Te is tudod, hogy túl sok minden nem fog történni. Más a helyzet, ha mindezt egy jó nagy súlyzóval csinálod, és megint más a helyzet, ha mindezt nem szabályosan végzed, de ez utóbbiba most nem megyek bele.

Aztán az sem mindegy, hogy edzés során milyen ingert kap a szervezeted. Másfajta ingerek más eredményt fognak hozni!

Más inger szükséges az izomépítéshez, az erőfejlesztéshez, és az aerob állóképességed növeléséhez.

 

Az edzés stressz!

A szervezetet érő rendszeres – elég erős és sűrű – ingerek stresszhatásként jelentkeznek, ami során beindul az adaptáció.

Amikor edzel, akkor olyan stressz alá helyezed a szervezeted, aminek hatására az leépül.

Igen, az edzéssel tulajdonképpen rombolod Magad és arra serkented a szervezeted – pontosabban az agyad, hogy az erősebbé, izmosabbá, gyorsabbá tegyen, amivel majd legközelebb jobban fogod bírni ugyanazt a terhelést.

A stresszről és annak hatásáról már írtunk, olvasd el ezt cikket is, mert sok mindenre választ kapsz belőle: Ettől vagy beteg rendszeresen! Tudd meg hogyan veheted vissza az irányítást

Az egész folyamatot ezzel a grafikonnal lehet a legjobban szemléltetni:

Ez történik edzés közben:

  • A stresszhormonok (kortizol, adrenalin stb.) szintje megemelkedik, amik számos fontos biológiai funkció beindításáért felelnek. Például azért, hogy a szervezet által a zsírokból, szénhidrátokból, és fehérjékből előállított energia a megfelelő helyre kerüljön, vagyis ha edzel, akkor leginkább az izmokhoz!
  • Az igénybevétel során az izmokban mikrosérülések keletkeznek, amit majd helyre kell állítani.
  • A szervezet energiaraktárai kiürülnek.

Sok minden történik még ilyenkor, de a lényeg, hogy a szervezeted stressz hatására kibillen az egyensúlyi állapotából, és itt egy fontos dolog következik!

A fejlődés a regeneráció, avagy a pihenés időszakában történik meg. Ilyenkor képes a tested újjáépülni és fejlődni. Ha megfelelő volt a terhelés, akkor szervezet túl fog kompenzálni annak érdekében, hogy legközelebb jobban bírd az edzést.

Az edzés egyik kulcsa tehát a regeneráció, mivel az adaptáció ekkor jön létre, vagy rosszul tervezett edzésprogram esetén nem…

Ez történik a regeneráció során:

  • nő az izmok keresztmetszete.
  • javul az izmok beidegződése, ezáltal jobb lesz a koordinációd, több izomrostot tudsz bevonni az edzésmunkába, amivel erősebb leszel, mint korábban.
  • fejlődik a szív- és érrendszered, pl. az izmok erezettsége nő, amivel jobb lesz oxigén ellátásuk. Adaptálódik a szíved a terheléshez, jobb lesz állóképességed.
  • az izmok energiaraktárai újra feltöltődnek.
  • a stresszhormonok szintje visszaáll a normálisra.

Már itt megjegyzem, hogy a legtöbben azért nem jutnak egyről a kettőre, mert nem fordítanak elég figyelmet a regenerációra.

Ebbe beletartozik az alvás, az étkezés, pihenés, gyakorlatilag a komplett életmódod. Sőt még az edzésprogramot is úgy kell összerakni, hogy a regenerációt segítse és ne használjon fel túl sok energiát.

Ha, mindez nem támogatja az edzésed, akkor nem fejlődsz, ez ilyen egyszerű!

Itt feltétlenül számolnod kell azzal is, hogy mekkora az általános stressz szinted, amibe mindenfajta stressz beletartozik, a fizikai és a mentális egyaránt! A regenerációról külön rész fog majd szólni.

Próbáld ki bármelyik edzésünk most 1.000 Ft-ért

Regisztrálj az óranrend felületén majd jelentkezz be és csináljuk!

Tovább az Órarend-hez! ==>>>

 

Kövess minket!

Témák

SzinkronGym Referenciák

77 kg-ról lementem 70 kg-ra, pocakom nagy része gyakorlatilag lement. A közérzetem sokat javult és ha nem sportolok, akkor hajlamos vagyok depresszióra. Azt érzem, hogy a heti két-három alkalom rendszeres mozgás jobban karban tarja az agyamat és nincsenek hangulat ingadozásaim. Erőnlétem sokkal jobb lett, 3/4 éve úszom minden héten egyszer és ott érzem leginkább.

Ami nagyon tetszett, hogy mindenféle előképzettségből elkezdhető és elég látványos fejlődést érhető el. A gyakorlatok fel vannak építve a kezdetektől, logikusan össze van állítva az edzésterv. Nem véletlenszerű gyakorlatokat csinálunk és így jobb a fejlődés. Nekem azért kényelmesebb, mert nem kell azzal foglalkoznom, hogy mi a fenét csináljak egy edzőteremben, hanem az edző elmondja és hozzám igazítja.

Krizsán Viktor

39, éves

A rendszeres derékfájdalmak elmúltak és ez nagy dolog, mert ezzel szendvedtem sokat. Azelőtt a cipőfűzőmet nem tudtam bekötni emiatt, és ez már könnyedén megy, szóval ennek most nagyon örülök.

Erősödés is történt, a felsőtetemen érzem leginkább, a ruháim karban nem mennek rám.

Korábban is jártam edzeni gyúróterembe. Itt viszont azt látom, hogy szakszerűen csináljátok az edzést. Az ember nem is gondolná, hogy mennyivel jobban lehet csinálni egy gyakorlatot, ha rendesen megtanítják. Ami tetszik, hogy nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy átmozgatjuk a ízületeket. Korábban pár karlendítés után már neki is estünk az edzésnek és toltuk ezerrel, de most már látom, hogy mennyire fontos az ízületi mozgékonyság növelése is.

Virág Ottó

Jelentkezz be most és próbáld a ki az edzést 1.000 Ft-ért!

Kattints a "Bejelentkezés" gombra, majd regisztráld magad az órarend felületén. Ezután lépj be és jelentkezz az órára!

Kövess minket!

Témák

LombGym

E-mail cím: info@szinkrongym.hu
Telefonszám: +36 20 9388539
Cím: 1139, Budapest, Lomb utca 34

Copyright© 2017 SzinkronGym
Jogi nyilatkozat | Adatkezelési tájékoztató | Impresszum |  Sütik kezelése | ÁSZF

A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013 Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.

Pin It on Pinterest

Share This

Oszd meg a cikket, ha tetszett! :)

Ha hasznosnak találtad, akkor ne tartsd titokban. Oszd meg a cikkünk másokkal is!