A mérleg szívás! 7 árulkodó jel, amiből tudod, hogy jó az új étrended.

by | Nov 6, 2017 | Életmód, Legfontosabb cikkek, Motiváció, Táplálkozás

Tényleg ennyire fontos az, amit a mérleg mutat?

Ha testsúlycsökkentés és a testképed átalakítása a célod, akkor mindenképp tudnod kell, hogy mik azok a jelek, amik megmutatják, hogy az új étrended működik-e vagy sem. Sajnos a legtöbb ember számára csak a mérleg létezik, és egy új étrend bevezetésekor azonnal napi szinten méregetni kezdik a súlyukat.

Azt javaslom, hogy felejtsd el a mérleget, legalábbis még egy jó ideig, ha most vágtál bele az életmódváltásba. A testsúly rendszeres figyelgetése csak félrevezet, és egyáltalán nem a valóságot fogja tükrözni.

Mondok rögtön egy példát: ha edzel, akkor valószínűleg izmot fogsz felszedni magadra, pontosabban a testzsírszázalékod csökkenni fog, de ugyanazt visszaszeded izomban, vagyis a mérleg ugyanazt vagy többet fog mutatni.

Természetesen hosszú távon fontosak a kilók is, de egy életmódváltás elején vannak sokkal jelentősebb árulkodó jelek, amikből kiderül, hogy jó úton haladsz-e.

Minden kezdet iszonyú nehéz, és számít, hogy miben méred az eredményeket, ugyanis ezek adják meg azt a kezdeti motivációt, amire szükséged van ahhoz, hogy véghezvidd az életmódváltást.

Ebből a cikkből megtudod, mi az a 7 fontos jel, amiből tudni fogod, hogy haladtál-e a célod felé!

1.) Jóllakottnak érzed magad az étkezések után

Állandóan éhes vagy? Tudod, hogy meg kéne állnod az evéssel, de valahogy nincs meg az akaraterőd arra, hogy letedd a chipes zacskót vagy csokit?

Az emésztés során a gyomrod, illetve a beleid folyamatosan jeleket küldenek az agyadnak arról, hogy épp mennyi energiát fogyasztottál el, és ennek függvényében előbb-utóbb kiváltják a jóllakottság érzését.

Azonban úgy tűnik, hogy egy jó kis mekis burger, vagy egy pilótakeksz felülírja ezt a több ezer éve jól működő kommunikációt az agyad és az emésztőrendszered között.

Sajnos a legtöbb feldolgozott élelmiszernek, gyorséttermi ételnek igen intenzív íze és illata van, iszonyú energiadúsak, szélsőségesen sósak vagy édesek, az állaguk marhajó érzést nyújt, ropogósak vagy krémesek…mmmh..meg is éheztem egy jó kis szaftos, baconos, cheddaros burgerre, naná, hogy hasábburgonyával és kólával, persze zeróval! – érted mire gondolok?

Ezek mind azt jelzik az agyadnak, hogy ezzel megütötted a főnyereményt! Az agyad üvöltve könyörög, hogy “Igen, egyél még! Edd meg mindet! Ezzel annyi energiád lesz, hogy hetekig elleszel vele”.

A probléma az, hogy az ilyen ételek hasznos tápanyagtartalma igen csekély, ráadásul kifogyhatatlanok, vagyis mindig kéznél vannak – minden sarkon van egy gyorsétterem, egy büfé vagy egy élelmiszerüzlet, ezért csak eszel és eszel anélkül, hogy rendesen jóllaknál.

Ebből tudod, hogy haladsz a célod felé:

Amikor jóllaktál, akkor nem vagy csordultig tele, nem puffadsz, nem pánikolsz, hogy enned kell még valamit.

Ennek feltétele, hogy az alábbiakon dolgozol:

  • Egyre lassabban eszel.
  • Megállsz, amikor először azt érzed, hogy már jóllaktál.
  • Kevesebb fagyasztott, csomagolt és túlfinomított, illetve gyorséttermi ételt fogyasztasz.
  • Több zöldséget és gyümölcsöt eszel, amik sokkal táplálóbbak és hamarabb jóllaksz tőlük.

2.) Több energiád van

Lehet, hogy már nem is tudod milyen érzés nem kimerülnek lenni. Most felteszek pár kérdést, ami segít rávilágítani arra, amire gondolok:

  • Minden reggel úgy ülsz az ágy szélén, mint akit kétszer agyonvertek?
  • Nincs kedved a naphoz, meg úgy összességében semmihez?
  • Aztán délután egy jó adag cukros kávéra van szükséged ahhoz, hogy a napot végig bírd csinálni?
  • Végül este bezuhansz a fotelbe a TV elé, és úgy érzed, hogy kifolyik az agyad?

Bocsánat az erős kérdésekért, de szerintem sokak, talán a Te életed is jól leírja ez a pár sor…sajnos.

Lehet, hogy túl sok feldolgozott élelmiszert, cukrot fogyasztasz? Délutáni sütik, csokik? Hm?

Talán sok olyan stimulánst is fogyasztasz, amivel gyakorlatilag a jövőbeli energiaszintedből veszel kölcsön. Igen, simán elképzelhető, hogy a tested nem kapja meg a szükséges tápanyagokat, vitaminokat és ásványi anyagokat. Elég egy kis mértékű hiány és máris alig van energiád. 

Ebből tudod, hogy haladsz a célod felé:

Egy napon pár perccel az ébresztőórád megszólalása előtt ébredsz fel, majd amikor kinyílnak a szemeid, egész jókedvűen kelsz.

Ezen a napon nincs szükséged napi 7 presszókávéra ahhoz, hogy elvégezd a munkád. Sőt, ebéd után 3-kor is éber vagy még a délutáni meetingeken is.

Amikor este hazaérsz, akkor nem érzed azt, hogy bele kell essél a kedvenc kanapédba.

Egy jó étrend csodákra képes és egész nap ellát energiával. Ehhez sokszor elég pár apró dolgot módosítanod a mostani szokásaidon, és hamar fogod érezni a fent leírt jeleket. Többnyire még azelőtt, mielőtt a mérleg bármi változást is mutatna.

Így befolyásolja pár fontos vitamin és ásványi anyag az energiaszinted:

A megfelelő energiaszint legtöbbször a jó minőségű, friss, teljes értékű ételek bevitelének köszönhető. A testednek és az agyadnak szüksége van ezekre, hogy megfelelően tudjon működni. Itt felsorolok pár olyan fontos ásványi anyagot és vitamint, amik jellemzően a legtöbb embernél hiányosak. Törekedj arra, hogy az alábbi tápanyagokat rendes ételekkel vidd be:

B1-B2 vitamin: A tested ezek nélkül nem képes megfelelően energiát előállítani, ugyanis nem tudnak rendesen lefutni azok a kémiai folyamatok, amik az energiaelőállítás folyamatáért felelősek.

B6 vitamin: szükséged van rá, hogy a szervezeted elő tudja állítani azokat a ingerületátvívő anyagokat (szerotonin és dopamin neurotranszmitterek), amik a tiszta gondolkodásért és a koncentrációs képességedért felelősek.

B12 vitamin: ugyancsak az idegrendszer megfelelő működéséhez szükséges. Segít az idegrostokat körülölelő burok egészségének megőrzésében.

C-vitamin: azt hiszem erről nem kell győzködjelek, viszont ebből a szempontból talán még nem ismerted a fontosságát. Szükséged van rá ahhoz, hogy a zsírok a felhasználási helyükre szállítódjanak, illetve olyan fontos stimulánsok építőköve, mint az adrenalin és a dopamin.

Magnézium: talán erről is sokat tudsz már, de a magnézium több száz olyan enzim építőköve, amik nélkül sok-sok kémiai reakció nem tudna végbemenni a szervezetedben. Pl. magnézium nélkül az inzulin hormon se működik túl jól, így gond lehet a sejtek cukor felvételével, ami azt jelenti, hogy nem jutsz elég energiához, amikor kéne.

Cink: ebből nem kell túl sokat bevinned, de ha hiányban szenvedsz, akkor az anyagcseréd se fog 100%-osan működni. Alacsony szintje miatt a szervezet nem tud megfelelően energiát előállítani. Ha izmot szeretnél felszedni, akkor is gondod lehet, mert a fehérjék építését gátolja a hiánya.

Víz: ez ugyan nem vitamin és nem is ásványi anyag, de nagyban befolyásolja sok ásványi anyag szervezeten belüli áramlását (pl. só, kálium, magnézium, kalcium). Az agyadnak nagy szüksége van ezekre és ha nem viszel be elég folyadékot, akkor bizony ásványi anyag hiányban fog szenvedni.

3.) Jobban alszol

Gyakran előfordul, hogy nem tudsz elaludni, vagy csak úgy félálomban szundikálsz?

A legtöbb ember hosszú idő óta kialvatlan. 10-ből 8 fő, akivel eddig találkoztam általában éjfélkor fekszik és 6-kor már kel, vagyis átlagosan 6 órát alszik. Nem beszélve az alvás minőségéről, amit a napi stressz szinted erősen befolyásol. Sokszor ez felel a túl éber alvásért.

Az alvásnál ugyanúgy kulcsszerepet játszik az étrended, sőt meghatározó lesz az edzésterhelés is. Problémát okozhat, ha túl megterhelőek az edzéseid, vagy túl szigorú diétákat követsz, esetleg esténként nehéz ételeket eszel.

Aztán ott az alkohol és a koffein….

Végül a vitamin és ásványi anyag hiány, illetve az alacsony fehérjefogyasztás is gondot okozhat, mivel ezek különféle, az alvás minőségét meghatározó neurotranszmitterek építőkövei.

(A neurotranszmitterek hormon szerű vegyületek, amik az agyad és a hormonrendszer közötti idegi impulzusok közvetítését teszik lehetővé.)

Ebből tudod, hogy haladsz a célod felé:

Max fél pohár bort iszol meg a vacsorád mellé és már nem iszol délután 14:00 után kávét.

Kisebb adagokat vacsorázol, pont annyit, hogy utána még jól érzed magad és rendesen tudsz lélegezni.

Lefekvés előtt 1 órával már nem pörög az agyad a napi problémákon, el tudsz lazulni és sokkal jobban rá tudsz hangolódni az alvásra.

Így befolyásolja az étrended az alvást:

A friss és teljes értékű ételeknek magasabb a fehérje, az egészséges zsír, és rosttartalma, emiatt jóval hosszabb ideig tart a megemésztésük, mint egy túlfinomított élelmiszeré. Ezért tovább leszel jóllakott, stabilabb lesz a vércukorszinted, illetve azon hormonok szintje, amik fontos szerepet játszanak a jó alvásban.

Például a triptofán egy fontos esszenciális aminosav (a szervezet nem tudja előállítani), ami a serotonin, majd ebből a melatonin hormon előállításához kell. A melatonin segíti a jó alvást!

4.) Rád jönnek a régi ruháid

Az is meglehet, hogy a ruhák, amiket most hordasz, már túl nagyok lesznek Rád. Ez az egyik legszuperebb érzés, amiből tudod, hogy jó úton haladsz!

Ebből tudod, hogy haladsz a célod felé:

Az izmok és a csontok sokkal sűrűbbek a testzsírnál. Éppen ezért gyakori, hogy amikor erőedzést végzel és izmot szedsz fel, akkor annak ellenére, hogy csökken a derékméreted és rád jönnek a régi ruháid, többet mutat a mérleg mint korábban.

Miért hazudik sokszor a mérleg?

2 kg zsír térfogata majdnem háromszor több, mint ugyanennyi izomszöveté. Miért?

Az izomszövetben található izomsejtekben lévő rostok sűrű elrendeződésűek, egy izomrost sok-sok egymással szoros kapcsolatban álló izomfehérjéből áll. Megfelelő edzés és életmód mellett növelni tudod ezeknek a fehérjéknek a számát, így az izomsejtek sűrűsége nőni fog.

A zsírszövetet alkotó sejtek ezzel szemben lazább elrendeződésűek, nagy és könnyű zsírmolekulákat tartalmaznak.

Ez sokszor megmagyarázza azt, hogy kezdetben miért mutat többet a mérleg, amikor valaki belefog az edzésbe és egy új étrendbe.

Ráadásul arról még nem beszéltem, hogy a csontjaid is erősödni fognak az edzéstől, ami megintcsak súlynövekedést eredményezhet az elején.

2 kg zsír és 2 kg izom, érdekes mi?

5.) Sokkal jobb a kedved

Megvan a Snickers reklám? “Kivagy, ha éhes vagy?….”. Ez tényleg így van sajnos, és emiatt nem leszel túl jókedvű sem.

Ebből tudod, hogy haladsz a célod felé:

  • Sokkal több az önbizalmad.
  • Sokkal jobban tisztában vagy a céljaiddal és az azokhoz vezető úttal.
  • Sokkal boldogabb vagy, nem panaszkodsz annyit.
  • Nő a motivációd.
  • Nyitottá válasz az új dolgokra.

Ez többnyire az étkezésednek köszönhető, mivel rendelkezésre állnak azok a tápanyagok, amik szabályozzák a érzelmeidet. Úgy is mondhatnám, hogy nő a “boldogság neurotranszmittereid száma”, amik az öröm érzését közvetítik.

Így befolyásolja az étel a kedved:

  • Túl sok cukor fogyasztásától előbb-utóbb depressziós leszel. A túlzott cukorbevitel túlságosan megemeli az inzulin szinted és az óriási cukorrohamok kezelése hangulatingadozásokkal járhat.
  • Ha elegendő mennyiségű omega 3 zsírsavat fogyasztasz, akkor valószínűleg javulni fog a kedved. Többek között azért is mert az omega 3 csökkenti a gyulladásos folyamatokat.
  • Túl sok növényi és hidrogénezett olaj (transzzsír) fogyasztása rontja az általános kedélyállapotod. Ezek a zsírok nagy mennyiségben gyulladásos folyamatokat okoznak.
  • A fehérjefogyasztásról már volt szó. A bevitt triptofán pl. segíti a jó alvást, ettől kipihentebb és jobb kedvű leszel.

6.) Nő az erőd és az állóképességed


Amikor belekezdesz az életmódváltásba, akkor nem ritka, hogy az edzések igen megterhelőek. Gyengének és lassúnak érezheted magad, kemény izomlázad lehet az első edzések után. 

Ebből tudod, hogy haladsz a célod felé:

  • Egyre mozgékonyabb és hajlékonyabb vagy.
  • Nem jelent problémát egy gyerek felvétele és cipelése.
  • Nagyobb súlyokat tudsz megmozgatni.
  • Sokkal több ismétlést bírsz végrehajtani, nő a teljesítményed.
  • El tudsz menni a a gyerekeiddel vagy az ismerősökkel sportolni.
  • Kevésbé van izomlázad.

Ezeknél mind sokat segít az új étrend és életmód, mivel az izmaid megfelelő tápanyag ellátottság mellett gyorsabban regenerálódnak és jobban működnek, nő az oxigénellátásuk.

7.) Nem érzed úgy, hogy egy diétát követsz

A diéták többsége meghatározott ideig tart és lehet, hogy már a szó hallatán is rossz érzéseid támadnak. Egy diéta általában nehezen beilleszthető a napirendbe és csak egy újabb stresszel járó feladat a listán. A legtöbben alig várják, hogy a diéta véget érjen. Ráadásul, amikor a diéta véget ér, akkor ugyanott tartasz, ahol elkezdted. Te is visszatértél a régi életmódodhoz?

Ha úgy érzed, hogy inkább egy új életmódot alakítottál ki, akkor ez egy fontos lépés a célod felé.

Ebből tudod, hogy haladsz a célod felé:

Azt érzed, hogy élsz! Megvan a normális napi ritmusod és nem kell stresszelned az étrendeden.

Maga az, hogy jól eszel a mindennapi életed részévé válik.

Már automatikusan a teljes értékű ételeket keresed a boltban. Ha egy hot-dogot és egy lazacszeletet látsz, akkor automatikusan a lazacot veszed le a polcról, anélkül, hogy gondolkoznál rajta.

Mindig előre tervezel. Sokszor előre főzöl, előre bevásárolsz, mindig tudod, hogy mit fogsz enni.

Nem térsz le többé a helyes útról! Ne érts félre, ez nem azt jelenti, hogy nem eszel meg egy tortát például a születésnapokon, vagy egy popcornt a moziban. Ezek számodra már nem az ördögtől valók, hanem időnként eszel belőlük és élvezed az életed.

Hogyan tovább? Pár extra tippem:


1.) Adj hozzá, ne elvegyél belőle!

Ha úgy érzed, hogy minden nap egy küzdelem, hogy elkerülj bizonyos ételeket, akkor fordítsd meg a dolgot. Ne kerüld a gyorskaját, a csomagolt ebédet, a desszerteket.

Ilyenkor inkább adj az étkezésedhez egészséges ételeket:

  • Egyél több fehérjét
  • Igyál egy pohár vizet
  • Adj egy ököl zöldséget az étkezéshez
  • Stb….

Ezek által kevésbé fogod kívánni azokat az ételeket, amik nem segítenek a célod elérésében.

2.) Mérd a haladásod

Mindenhol a haladás jeleit keresd. Minden pozitív eredmény számít, mindegy mekkora is ez az eredmény. Örülj az eredményeknek!

3.) Kis dolgokra fókuszálj. Legyenek mini céljaid!

Olyan kicsikre, amiket biztosan meg tudsz valósítani.

4.) Kérj külső segítséget, ha kell!

Ha egyedül megpróbáltad a változást, de nem sikerült, vagy nem vagy elégedett az eredménnyel, akkor fontold meg külső segítség bevonását. Valószínűleg szükséged lesz egy jó edzőre, aki ért a táplálkozáshoz is. Egy segítő fél bevonása sokszor fenntartja a motivációd, segít a zsákutcák elkerülésében.

Főbb források:
Precision Nutrition – The essential of Sport and Excersize Nutrition
https://www.precisionnutrition.com/ways-to-know-if-your-nutrition-plan-is-working

Próbáld ki bármelyik edzésünk most 1.000 Ft-ért

Regisztrálj az óranrend felületén majd jelentkezz be és csináljuk!

Tovább az Órarend-hez! ==>>>

 

Kövess minket!

Témák

SzinkronGym Referenciák

77 kg-ról lementem 70 kg-ra, pocakom nagy része gyakorlatilag lement. A közérzetem sokat javult és ha nem sportolok, akkor hajlamos vagyok depresszióra. Azt érzem, hogy a heti két-három alkalom rendszeres mozgás jobban karban tarja az agyamat és nincsenek hangulat ingadozásaim. Erőnlétem sokkal jobb lett, 3/4 éve úszom minden héten egyszer és ott érzem leginkább.

Ami nagyon tetszett, hogy mindenféle előképzettségből elkezdhető és elég látványos fejlődést érhető el. A gyakorlatok fel vannak építve a kezdetektől, logikusan össze van állítva az edzésterv. Nem véletlenszerű gyakorlatokat csinálunk és így jobb a fejlődés. Nekem azért kényelmesebb, mert nem kell azzal foglalkoznom, hogy mi a fenét csináljak egy edzőteremben, hanem az edző elmondja és hozzám igazítja.

Krizsán Viktor

39, éves

A rendszeres derékfájdalmak elmúltak és ez nagy dolog, mert ezzel szendvedtem sokat. Azelőtt a cipőfűzőmet nem tudtam bekötni emiatt, és ez már könnyedén megy, szóval ennek most nagyon örülök.

Erősödés is történt, a felsőtetemen érzem leginkább, a ruháim karban nem mennek rám.

Korábban is jártam edzeni gyúróterembe. Itt viszont azt látom, hogy szakszerűen csináljátok az edzést. Az ember nem is gondolná, hogy mennyivel jobban lehet csinálni egy gyakorlatot, ha rendesen megtanítják. Ami tetszik, hogy nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy átmozgatjuk a ízületeket. Korábban pár karlendítés után már neki is estünk az edzésnek és toltuk ezerrel, de most már látom, hogy mennyire fontos az ízületi mozgékonyság növelése is.

Virág Ottó

Jelentkezz be most és próbáld a ki az edzést 1.000 Ft-ért!

Kattints a "Bejelentkezés" gombra, majd regisztráld magad az órarend felületén. Ezután lépj be és jelentkezz az órára!

Kövess minket!

Témák

LombGym

E-mail cím: info@szinkrongym.hu
Telefonszám: +36 20 9388539
Cím: 1139, Budapest, Lomb utca 34

Copyright© 2017 SzinkronGym
Jogi nyilatkozat | Adatkezelési tájékoztató | Impresszum |  Sütik kezelése | ÁSZF

A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013 Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.

Pin It on Pinterest

Share This

Oszd meg a cikket, ha tetszett! :)

Ha hasznosnak találtad, akkor ne tartsd titokban. Oszd meg a cikkünk másokkal is!