Izoláció – Integráció – Improvizáció

by | Mar 22, 2018 | Edzéselmélet, Életmód, Legfontosabb cikkek, MozgásTÉR

A mostani cikkem egy kissé spirituálisnak hathat, de egy rendkívül fontos koncepciót fogok bemutatni Neked, ami megváltoztatja az eddigi edzéssel kapcsolatos felfogásod.

Ide kapcsolódik az is, hogy pár hónapja útjára indítottam egy új programot, ami a MozgásTÉR névre hallgat. Azóta rengetegen kérdezik tőlem, hogy mi ez, hogyan működik, mit csinálunk ezeken az eseményeken.

Az igazság az, hogy erre nem lehet röviden válaszolni. A koncepció megértése némi időbe telik, a cikk elolvasása után még valószínűleg ismerkedned kell élőben is a leírtakkal.

Erről lesz szó: 

  • Mi a Flow élmény?
  • Mi ez a titkos koncepció?
  • Hogyan kapcsolódik ebbe bele a MozgásTÉR?

Mit jelent a Flow?

A Flow szorosan kapcsolódik a MozgásTÉR programhoz, de meghatározó szerepet tölt be minden ember életében, és fontos része az edzésnek is.

A flow magyarul áramlatot jelent. Ez egy olyan állapot, amikor teljesen el tudsz merülni abban, amit csinálsz, csak az adott tevékenységre fókuszálsz, és közben örömmel töltődsz fel.

A tanulás egyik legjobb módja a flow élmény, amit legtöbbször játék közben tudsz átélni. Az emberek mindig is szerettek játszani és biztosan Te is észrevetted, hogy egy-egy játékból rengeteget tanultál, legyen szó akár fizikai vagy szellemi játékról.

Ha valamit örömmel csinálsz, abból sokkal többet tudsz kihozni, mintha az egész tevékenységed során csak azt várnád, hogy mikor lesz már annak vége. Ha valamit csinálsz és abban előbb utóbb nem találod meg a Flow élményt, akkor állítom igen keveset fogsz fejlődni vagy tanulni belőle.

Egy edzés akkor jelent Flow élményt, ha úgy érzed mintha csak egy villanás lett volna az egész. A végén pedig csalódottan teszed fel a kérdést: „már vége is van?”

A Flow filozófiája egyébként Csíkszentmihályi Mihálytól ered, aki írt is róla egy nagyon jó könyvet, ha bővebben szeretnél erről tudni, akkor olvasd el, jó szívvel ajánlom.

Hogyan juthatsz a Flow állapotába?

A legtöbb embernek újra meg kell tanulnia a Flow-ba kerülés módját. A gyerekeknél ez még ösztönös, de a mai modern világunk egy idő után mintha kiölné belőlünk ezt a képességünket, és kevesen tudják magukat teljes mértékben átadni annak, amit csinálnak.

A mozgást tekintve ez sajnos igen gyakori, ugyanis sok ember ugyan szükségesnek tartja, de igazi örömet sokszor ritkán talál benne.

Meglátásom szerint amíg a saját tested az “ellenséged”, vagyis kötöttek az ízületeid, különböző ízületi fájdalmak és derékproblémák gyötörnek, nincs elég erőd vagy állóképességed, addig igen nehéz a Flow állapotába kerülni a mozgás világában.

Az első fontos kérdés tehát az, hogy egyáltalán rendelkezel-e a megfelelő a Flow-hoz szükséges alapokkal?

A második, hogy ha már lefektettél némi alapot, akkor hajlandó vagy-e továbbhaladni, vagy megrekedsz az izolált gyakorlatokból végzett szettek és ismétlések szintjén? Ha egy hasonlattal szeretnék élni, akkor ez azt jelentené, mintha a beszédhez megtanultad volna a betűket és a szavakat, de mondatokat már nem tudnál formálni azokból.

A második kérdéshez kapcsolódik az is, hogy van-e bármi olyan mozgásforma, amibe az erőedzéseken edzéseken megszerzett készségeket be tudod integrálni? Tudod-e bármire használni ezeket? Tipikusan ilyen mozgásformák pl. a küzdősportok, a tánc, vagy valamilyen labdajáték stb.

Amit nem integrálsz sehova, az könnyebben vész el, mint az, amit rendszeresen használsz!

A most következőkben felvázolom azt koncepciót, ami segít a Flow eléréseben és segít továbbvinni azt, amit elkezdtél. Ez a gondolatmenet merőben átformálhatja az edzésről és mozgásról alkotott szemléletmódod. Én magam is ezt a koncepciót követem.

Erről először az egyik példaképemtől, Ido Portal-tól tanultam, amikor Bécsben jártam az egyik hétvégi szemináriumán (ez volt az ún. „Movement X”).

Ezen a hétvégén az alábbi kérdéseket feszegettük:

  • Tudsz-e valóban mozogni?
  • Miért rekednél meg azon a szinten, hogy csak szetteket és ismétléseket végzel?
  • Elég komplex terhelést kapnak-e az ízületeid az edzéseiden?
  • Használod-e a megszerzett erőszinted, integrálod-e valami komplexebb mozgásba?
  • Próbára teszed-e magad eléggé, ahhoz hogy valóban fejlődj?
  • Milyen hatása van a Flow élménynek az edzésedre?

Ez az esemény számomra paradigmaváltás volt és elég sok áttörést hozott a mozgásban.

Ido egyik legfontosabb alapelve az, hogy a mozgás nem állhat meg csak az izoláció szintjén. Azóta több szemináriumán is jártam és teljes mértékben egyet tudok érteni vele.

De nézzük részletesebben azt a koncepciót, ami előbbre vihet Téged is.

Izoláció => Integráció => Improvizáció

Ahogy a címben lévő nyilakkal is jelzem Ido koncepciójának lényege, hogy az izoláció szintjétől az integráción keresztül eljut egészen az improvizáció szintjére.

1.) Izoláció

Minden, amit az alap SzinkrON órákon csinálunk, az izoláció kategóriájába esik. Ezen a szinten egymástól különálló mozgásokat gyakorolsz.

Az izoláció egyik célja, hogy visszaszerezd az alapvető mozgás képességeidet. Ez nem más, mint azon alapok lefektetése, amire később építeni tudsz. A korábbi hasonlattal élve itt tanulod meg a betűket és a szavakat, amikből később az integráció szintjén mondatokat tudsz majd formálni. 

Ido elgondolásában (fenti képen) a betűk és a szavak jelentik az atomokat, amikből később molekulák lesznek, végül pedig összefonódások, szinte átláthatatlan rendszere.

Betűnek számít az, hogy képes vagy az ízületeidet kontrolláltan mozgatni. Érzed, hogy hol van a medencéd, a lapockád, a gerinced és akár egymástól teljesen izoláltan is tudod ezeket a testrészeid irányítni.

A betűk ismerete = az alapvető testtudatod meglétével!

A szavak már kicsivel komplexebb mozgásokat jelentek. Számunkra minden különálló nagyobb mozgás egy szónak felel meg. Ilyen pl. egy teljes guggolás, húzódzkodás, evezés, tolódzkodás, kitörés, fej fölé nyomás. Hiába haladó gyakorlat a kézállás, a hidalás, az egy lábas guggolás, ezek is csak szavak.

Az izoláció másik célja az erő és állóképesség fejlesztés, ugyanis ezek nélkül nem sokra mész majd a későbbiekben.

Mindegy, hogy mekkora súllyal guggolsz le, ez is csak izoláció. Ezzel nem lealacsonyítani akarom ezt a szintet, hiszen erő nélkül aligha lehetne integráció, de meg kell értened, hogy a mozgás ennél jóval többrétűbb.

Fontos viszont, hogy széles alapokra építs, mert minél nagyobb a szókincsed annál több mondatot tudsz majd alkotni. Nagyobb szókinccsel több a lehetőséged és könnyebben kerülhetsz a Flow-ba.

Az izoláció szintje egyébként igen széles spektrumú. Számos módszert alkalmazunk ebben a fázisban: pl. gimnasztika, erőemelés, egyensúlyi tréning, különböző ízületi felkészítő protkollok stb.

Az alábbi videóban izolált gyakorlatokat láthatsz a MozgásTÉR programból.

Miért szükséges az izoláció szintjéről továbblépni? 

Az emberi mozgás sokkal több, mint szimpla guggolások, nyomások vagy önálló gyakorlatok ismételgetése.

Szabad mozgásra lettünk teremtve, és számos fizikai feladat végrehajtására kell képesnek lenned, mindezt ráadásul nem csak az edzésen megszokott és megterhelt ízületi szögekben.

Az életben nem minden tökéletes, főleg ha elmész egy délutáni focimeccsre, vagy elég, ha a manapság igen népszerű terepfutó versenyekre gondolunk. Itt nem minden úgy történik, ahogy az edzésen. Sokféle mozgást végzel és kombinálsz, sőt nem ritka az improvizáció egy-egy váratlan szituációnak megfelelően.

Ez a gondolatmenet azért tűnhet számodra furának, mert a mai világban nem vagy rákényszerítve a mozgásra. Nem kell felmásznod sehova hiszen ott a lift, nem kell leguggolnod, bemásznod helyekre, sőt lassan már sétálnod sem kell, mert ott a kocsi, a busz a mozgólépcső, mozgójárda, segway stb…..

Ebből kiindulva mondhatnám, hogy az izoláció szintjéről  továbblépni csak időpocsékolás lenne, erre nincs is szükséged!

Ha Te beéred ennyivel, akkor rendben, de tényleg megrekednél ezen a szinten, amikor megvan a lehetőséged arra, hogy továbblépj? Ez egy lényeges kérdés, mert azt gondolom, hogy a legtöbbek számára a flow élmény a fizikai és mentális egészség fenntartásának egyik kulcsa! Ehhez pedig komplexebb mozgásokra is szükség van.

2.) Integráció

Az integráció a testtudat és a mozgástanulás egy magasabb szintje, nem más mint az izoláció és az improvizáció köztes lépcsője. Ez már a Flow irányába tett első lépés!

A célja az, hogy bizonyos szabályok alapján a meglévő szavaidból mondatokat formálj.

Az izolált mozgásminták ezen a szinten összefolynak, egyik következik a másik után. A legtöbb összetett sportban ezek a betanult koreográfiák, pl. a labdajátékokban a különböző lehetséges szituációk begyakorlása, vagy egy tánckoreográfia.

Az integráció mindig egy előre megtervezett folyamat, ahol megvan, hogy a szavakat milyen sorrendben fogod egymás után tenni. 

3.) Improvizáció

Ez a mozgás legmagasabb szintje, legjobban egy játékhoz lehetne hasonlítani!

Ha jobban belegondolsz, akkor az élet nagy része is improvizációból áll, pl. a beszéd, a társas szituációk, a sportok stb.

Mindehhez azonban végig kell haladnod a megelőző fázisokon.

Pár példa:

  • Egy kisbaba sem úgy születik meg, hogy rögtön tud sprintelni. Először meg kell szereznie egy alapvető erőszintet. A törzsének meg kell erősödnie a gurulásoktól annyira, hogy később majd meg tudja tartani magát, képes legyen mászni, felállni, futni és végül sprintelni.
  • A fociban is meg kell tanulni a labdát vezetni, passzolni, majd különböző koreográfiákat eljátszani a csapaton belül. Az improvizáció szintje lesz a focimeccs, hiszen nem biztos, hogy minden úgy történik majd, ahogy azt az edzéseken begyakorolták, és alkalmazkodni kell az adott szituációhoz.

Az integráció és az improvizáció szintje között van egy köztes lépés, amit irányított improvizációnak nevezünk.

Ez annyit tesz, hogy bizonyos szempontok alapján meghatározod, hogy milyen mozgásokkal dolgozol és azokat véletlenszerűen kevered aszerint, ahogy éppen a lépés kijön, vagy ahogy a szituáció adja. Ha egy sportjátékot nézünk, akkor oldd meg a feladatot, de csak x-y-z mozgásokkal dolgozz. Egy jó sportpélda erre a bokszolóknál az árnyékbokszolás.

Milyen szempontok alapján improvizálsz? Ez attól függ, hogy mit szeretnél kihozni a játékból. Pl. erőt vagy állóképességet akarsz fejleszeni, vagy akrobatikus mozgásokat akarsz gyakorolni, esetleg mindegyiket, stb.

Az igazi improvizációban viszont már maguk a mozdulatok is teljesen improvizatívak, gyakorlatilag teljesen szabadon folyhatsz a mozgásban.

Ebben a videóban az irányított improvizációra láthatsz egy példát, ahol az előző videóban látott izolált gyakorlatokat keverem teljesen véletlenszerűen.

Hová helyezhető a MozgásTÉR program?

Maga a Szinkrongym-ben végzett munka és a SzinkrON órák is pontosan az izoláció => integráció => improvizáció alapelve mentén építkezik.

A sima SzinkrON program lényege az izoláció. Itt fektetjük le az alapokat.

A MozgásTÉR pedig már az integráció és az improvizáció szinte. Ez a program új kapukat nyit a mozgásod világában és közelebb hoz a valódi Flow élményhez!

Valamilyen szintű izoláció ezen a programon is zajlik, mivel bizonyos alapelemeket itt is meg tanulnod, de ezek többnyire arra az erőszintre építenek, amiket az alap SzinkrON órán építhersz fel.

Fő cél, hogy használd a tested és mozgasd a lehető legtöbbféleképpen!

Miket csinálunk MozgásTÉR-en?

A program sokat merít Ido Portal mozgásrendszeréből. A MozgásTÉR program két alappillére:

1. Különböző mozgásjátékok

Ezek különböző feladatok, ahol irányított improvizáció zajlik. Mindegyiknek megvan a célja, és a szabályokat ez alapján határozzuk meg. Ezek a feladatok alaposan próbára teszik a mozgásod, és a tested minden porcikáját képesek megmozgatni.

Rengeteg célja lehet egy-egy ilyen játéknak, most felsorolok párat, plusz lejjebb a videóban is láthatsz párat, hogy jobban átjöjjön:

  • erőfejlesztés nem megszokott ízületi mozgástartományokban
  • mozgékonyság és mobilitás fejlesztés – pl. gerincet célzó
  • reakció és egyensúly fejlesztő játékok
  • akrobatikus jellegű munka

A játékban az a zseniális, hogy az általa létrehozott Flow élmény során akár olyan mozdulatokra is képes lehetsz, amikre ha külön kérnélek meg, akkor lehet, hogy nem tudnád megcsinálni. A játék célja, hogy kihozza a mozgásodból a maximumot.

2. Talajközeli mozgások

Ezek különböző gurulásokból mászásokból, illetve ezen mozgások komplexéből áll. Első körben némi izolációt, majd koreográfiát, végül pedig improvizatív gyakorlást végzünk.

Az improvizációt itt is fokozatosan építjük fel, kezdetben irányított módon, végül pedig a szabályok fokozatos elengedésével.

A talajközeli mozgásokkal brutális törzserőre tudsz szert tenni!

Ezek a mozgások megtanítják, hogyan használd a törzsed, hogyan közvetíts erőket a lábak és a karok között. Ez nem csak minden más sportra, hanem a hétköznapi életedre is nagy kihatással van. Elég ha csak azt nézzük, hogy mennyire jól átmozgatja és erősíti az egész gerinced.

Ezt az erőközvetítő képességet én ösztönös belső erőnek is szoktam nevezni, aminek megléte a jó fizikum egyik fontos ismertetőjele.

Mivel az emberek a napjuk nagy részét ülve, és görnyedt testhelyzetben töltik, ezért elég nagy hangsúlyt kapnak az ún. extenziós mozgások is. Ilyenek például a különböző hidak, mindenféle hátrahajlások.

Végül itt is fontos szerepe van annak, hogy az ízületeidet másképp is erősítjük, mint ahogy az edzésen megszokhattad. Ha úgy tetszik minden lehetséges irányból terhelés alá helyezzük a tested.  Ezzel pedig sokkal ellenállóbbá teheted Magad.

Összefoglalva

Az életben a legtöbb dolgot az izoláció szintjén tudod megtanulni, majd mindezt egy magasabb szinten az integráció, végül az improvizáció szintjén fogod tudni alkalmazni.

Az integráció és improvizáció hozzásegít ahhoz, hogy amit fáradtságos munkával az izoláció szintjén megszereztél, könnyebben meg tudd tartani majd az életed folyamán.

Nagy probléma, hogy a  10-ből 9-en a megállnak és beérik az izoláció végzésével. Sokan úgy vannak vele, hogy “most már nem fáj a hátam, elértem amit akartam”. 

Van aki megelégszik a szinten tartással is, de sokan vannak olyanok is, akik elvesztik a motivációjukat. Ez utóbbit teljesen megértem, hiszen én is így voltam ezzel. Van abban valami, hogy a szetteket és ismétléseket csinálgatni nem mindig olyan felemelő dolog.

Egy idő után egyre nehezebb fejlődni, több ingerre van szüksége a szervezetednek és ez nagyobb kitartást igényel. Sokan nem érik el az igazi Flow élményt, ezért feladják és más után néznek, végül ott is ugyanoda jutnak, és évekig csak edzőről edzőre vándorolnak.

Te ne tartozz közéjük, főleg mivel már tudod mit kell tenned.

Az igazi mozgás nem áll meg a szimpla gyakorlatok szintjén. Azért mozogj, hogy élvezhesd a mozgást! Keresd a Flow élményt, mert ez állandó motivációt ad, és ez lesz a fizikai és mentális egészséged megőrzésének egyik kulcsa. 

Csatlakozz a rendszeres pénteki edzésekhez, és figyeld a hétvégi MozgásTér eseményeket a facebookon!

 

Próbáld ki bármelyik edzésünk most 1.000 Ft-ért

Regisztrálj az óranrend felületén majd jelentkezz be és csináljuk!

Tovább az Órarend-hez! ==>>>

 

Kövess minket!

Témák

SzinkronGym Referenciák

77 kg-ról lementem 70 kg-ra, pocakom nagy része gyakorlatilag lement. A közérzetem sokat javult és ha nem sportolok, akkor hajlamos vagyok depresszióra. Azt érzem, hogy a heti két-három alkalom rendszeres mozgás jobban karban tarja az agyamat és nincsenek hangulat ingadozásaim. Erőnlétem sokkal jobb lett, 3/4 éve úszom minden héten egyszer és ott érzem leginkább.

Ami nagyon tetszett, hogy mindenféle előképzettségből elkezdhető és elég látványos fejlődést érhető el. A gyakorlatok fel vannak építve a kezdetektől, logikusan össze van állítva az edzésterv. Nem véletlenszerű gyakorlatokat csinálunk és így jobb a fejlődés. Nekem azért kényelmesebb, mert nem kell azzal foglalkoznom, hogy mi a fenét csináljak egy edzőteremben, hanem az edző elmondja és hozzám igazítja.

Krizsán Viktor

39, éves

A rendszeres derékfájdalmak elmúltak és ez nagy dolog, mert ezzel szendvedtem sokat. Azelőtt a cipőfűzőmet nem tudtam bekötni emiatt, és ez már könnyedén megy, szóval ennek most nagyon örülök.

Erősödés is történt, a felsőtetemen érzem leginkább, a ruháim karban nem mennek rám.

Korábban is jártam edzeni gyúróterembe. Itt viszont azt látom, hogy szakszerűen csináljátok az edzést. Az ember nem is gondolná, hogy mennyivel jobban lehet csinálni egy gyakorlatot, ha rendesen megtanítják. Ami tetszik, hogy nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy átmozgatjuk a ízületeket. Korábban pár karlendítés után már neki is estünk az edzésnek és toltuk ezerrel, de most már látom, hogy mennyire fontos az ízületi mozgékonyság növelése is.

Virág Ottó

Jelentkezz be most és próbáld a ki az edzést 1.000 Ft-ért!

Kattints a "Bejelentkezés" gombra, majd regisztráld magad az órarend felületén. Ezután lépj be és jelentkezz az órára!

Kövess minket!

Témák

LombGym

E-mail cím: info@szinkrongym.hu
Telefonszám: +36 20 9388539
Cím: 1139, Budapest, Lomb utca 34

Copyright© 2017 SzinkronGym
Jogi nyilatkozat | Adatkezelési tájékoztató | Impresszum |  Sütik kezelése | ÁSZF

A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013 Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.

Pin It on Pinterest

Share This

Oszd meg a cikket, ha tetszett! :)

Ha hasznosnak találtad, akkor ne tartsd titokban. Oszd meg a cikkünk másokkal is!